زمین شناسی محیط زیست و مهندسی
شهرزاد فریادی؛ علی علوی نائینی
چکیده
پدیده تغییر اقلیم بهعنوان یکی از بحرانهای محیط زیستی شناخته میشود که باعث افزایش نگرانیهای بسیار زیادی در جوامع بشری شدهاست. با توجه به نقش پررنگ انسانها در تولید گازهای گلخانهای، در این مقاله با انجام مدلسازی برای پیشبینی اقلیم آتی شهر تهران بر اساس سه سناریوی خوشبینانه، بدبینانه و یک سناریوی نه بدبینانه و نه خوش ...
بیشتر
پدیده تغییر اقلیم بهعنوان یکی از بحرانهای محیط زیستی شناخته میشود که باعث افزایش نگرانیهای بسیار زیادی در جوامع بشری شدهاست. با توجه به نقش پررنگ انسانها در تولید گازهای گلخانهای، در این مقاله با انجام مدلسازی برای پیشبینی اقلیم آتی شهر تهران بر اساس سه سناریوی خوشبینانه، بدبینانه و یک سناریوی نه بدبینانه و نه خوش بینانه، تغییرات پارامترهای جوی در بازه زمانی بین سال های 2046 تا 2065 بررسی شده است که مطابق با هر سه سناریوی محتمل، میزان بارندگیها کاهش و دمای هوا افزایش خواهد یافت. همچنین در این مقاله برای مدلسازی تغییراقلیم از نرم افزار LARS-WG استفاده گردیده است. LARS-WG ﻧﻤﻮﻧـﻪ اى از ﻣـﺪل ﻫـﺎى ﻣﻮﻟـﺪ ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫـﺎى ﻫﻮاﺷﻨﺎﺳﻰ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮاى ﺷﺒﻴﻪ ﺳﺎزى داده های آب و ﻫﻮاﻳﻰ ﺑـﺮاى زﻣـﺎن ﺣـﺎل و آﻳﻨﺪه در ﻳﻚ منطقه به کار میرود. سپس با توجه به نقش سوختهای فسیلی در تشدید این پدیده و همچنین مشخص نمودن سهم هر یک از انواع حملونقل در تولید کربن، به سیاستهای موجود پیرامون کاهش مصرف سوختهای فسیلی اشاره شده است. در انتها با توجه به لزوم مشارکت مردم در جنبههای مختلف سیاستگذاریها اعم از رفتاری- اجتماعی و تکنولوژیکی – فنی، راهکارهای مناسب جهت کاهش تولید کربن در حوزه حملونقل ارائه شده است.